1 op 3 ondernemers aan de bedelstaf

Leestijd: 2 minuten
[su_heading]Vriijdag 22 maart 2024 ~ 08:18 uur ~ Bron: Redactie Binnenland/ADNQredits ~ Beeld: Ciker[/su_heading]

-Amersfoort- Een op drie ondernemers in de horeca en detailhandel doet er verstandig aan de deur te sluiten. De inkomsten zijn zo laag dat het inkomen onder bijstandsniveau ligt.

Een meerderheid van deze groep heeft ook nog een extra probleem: Men slaagt er niet meer in om de rekeningen op tijd te betalen. Ten opzichte van een half jaar geleden is de situatie dramatisch verslechterd. Dat blijkt uit cijfers van de dertiende Kleinbedrijf Index (KB Index).

Covid
De naweeën van de Covid-pandemie zijn de voornaamste reden dat detailhandel en horeca ‘kopje onder’ dreigen te gaan, dat blijkt uit het onderzoek van Qredits, ONL en de Hogeschool Utrecht onder meer dan duizend ondernemers in het kleinbedrijf. Erik Ziengs, voorman van werkgeversorganisatie ONL, noemt de uitkomst alarmerend: „Geef de levensvatbare horeca en detailhandel deze zomer de ruimte om wat extra vet op de botten te krijgen voor het afbetalen van coronaschulden of het aanpassen van de afbetalingsregeling.”

Stress en burn-out

Dat de problemen groot zijn, blijkt ook uit het feit dat 27 procent van de ondernemers in de horeca en 23 procent in de detailhandel lijdt aan stress. Hoge stressniveaus voor langere tijd verlagen de kwaliteit van (financiële) beslissingen en leiden tot burn-outverschijnselen”, aldus het onderzoek dat een link legt met de strengere invordering van corona-achterstanden door de Belastingdienst.

Ziengs sluit zich aan bij het advies van de onderzoekers om de deadline van 1 april voor het indienen van een saneringsverzoek bij de Belastingdienst uit te stellen naar 1 oktober 2024. “Geef hen enkele maanden rust en tijd om geld te verdienen in de drukke zomermaanden.”

Marges en minimumloon

Volgens de onderzoekers redt een kwart van de ondernemers in de horeca en detailhandel het niet met de huidige bedrijfsvoering en schuldenlast. Bij mkb-kredietverlener Qredits merken ze in de praktijk dat het steeds lastiger wordt om bedrijven in detailhandel en horeca te financieren. „Aan de jaarrekeningen van horecabedrijven zie je dat de marges onder druk staan”, aldus Qredits-directeur André Dolsma. De terrassen zitten vol, maar de gestegen kosten van inkoop, personeel en huur maken het moeilijk om geld te verdienen. Ondernemers kunnen de prijsstijgingen niet doorberekenen aan klanten, want ook daar is de bestedingsruimte steeds kleiner en zo houdt men elkander in een wurggreep. Bij ondernemers die ook nog eens kampen met coronaschulden is overleven als bedrijf nauwelijks nog mogelijk.”

Voor veel ondernemers zullen er op kort termijn nog meer ‘donkere wolken’ aan de horizon verschijnen. Oorzaak: per 1 juli moet ook een hoger minimumloon worden uitbetaald. Dat is de financiële druppel die de emmer, zeker bij de horeca, doet overlopen. Massale sluiting van bedrijven is in en na de zomer is dan ook geen verwachting meer, maar een zekerheid.