Al 24 bezoekers onder behandeling na theatervoorstelling Sancta

Leestijd: 2 minuten

Zaterdag 12 oktober 2024 – 12.05 uur – Bron: Redactie Varia/KNA.ARD – Beeld: Staatsoper Stuttgart

-Stuttgart/Wenen- Al 24 mensen moesten sinds afgelopen weekeinde worden behandeld voor ernstige misselijkheid en aanvallen van onwelwording, nadat zij in de Staatsopera van Stuttgart een voorstelling hadden bijgewoond waarin sprake was van live piercing, echte seksuele handelingen en grote hoeveelheden nep én echt bloed.

“Tijdens en na elke voorstelling hebben wij bezoekers die door onze medewerkers verzorgd moesten worden”, dat zegt woordvoerder Sebastian Ebling van de Stuttgarter Opera over de voorstellingen van ‘Sancta’, een omstreden werk van de Oostenrijkse choreografe Florentina Holzinger (38). “In drie gevallen moest er ook een noodarts worden opgeroepen.”

Holzinger staat bekend om haar ongedwongen optredens die de grens tussen danstheater en vaudeville doen vervagen. De volledig vrouwelijke cast treedt doorgaans gedeeltelijk of volledig naakt op en eerdere shows omvatten al live zwaardslikken, tatoeëren, masturberen en ‘action paintings’ met bloed en verse uitwerpselen. “Voor mij is een goede danser niet alleen iemand die een perfecte balletbeweging kan uitvoeren, maar ook iemand die op commando kan plassen”, zegt Holzinger eerder dit jaar in een interview met The Guardian.

‘Sancta’, haar eerste operavoorstelling, ging eind mei in première in het Staatstheater van Mecklenburg in de Duitse stad Schwerin en is gebaseerd op ‘Sancta Susanna’, een expressionistische opera van Paul Hindesmith uit 1920 die eveneens niet onbesproken is. Het originele werk vertelt het verhaal van een jonge non die, geprikkeld door een verhaal van een van de oudere nonnen uit haar klooster, naakt het altaar opstapt en de lendendoek van Christus’ torso scheurt.

“Niet om kerk te bespotten”

De versie van Holzinger verving de originele uitvoering met naakte nonnen die rolschaatsen op een verplaatsbare halfpipe, een muur van gekruisigde naakte lichamen en een lesbische priesteres die de mis opdroeg. Toen Holzinger ‘Sancta’ in juni naar haar geboortestad in Wenen bracht, kreeg zij al kritiek van de bisschoppen van Salzburg en Innsbruck omwille van “het respectloze karakter” van haar werk. Volgens Holzinger was haar werk echter niet bedoeld om de kerk te bespotten, maar eerder om “de parallellen te onderzoeken tussen de conservatieve instelling enerzijds en kinky gemeenschappen als BDSM-subculturen anderzijds”.

De Staatsopera van Staatsburg waarschuwt voortaan iedereen die nog wil komen kijken. “Wij raden alle toeschouwers aan om de waarschuwingen op voorhand heel zorgvuldig te lezen, opdat zij weten wat zij kunnen verwachten”, aldus Ebling. Commerciële schade lijkt er niet te zijn voor ‘Sancta’. Alle resterende voorstellingen in Stuttgart, net als twee voorstellingen in Berlijn in november, zijn al uitverkocht.