De Audi e-tron, het eerste Duitse antwoord op de Tesla, kan een belangrijke speler op de automarkt worden.Maar de wagen zal ook moeten afrekenen met het nijpende tekort aan geschikte snelladers in ons land.
- Ruim een maand nadat in het Belgische Vorst de allerlaatste Audi A1 van de band is gerold, begon de Brusselse Audi-fabriek gisteren aan een gloednieuw hoofdstuk. Met het oog op de productie van de e-tron investeerde de Duitse autobouwer de voorbije jaren zowat 600 miljoen euro in een volledige omschakeling van de fabriek en in de opleiding van de drieduizend werknemers.
‘Goed voor in totaal zowat 200.000 uren training en bijscholing’, becijfert Andreas Kremer, persverantwoordelijke bij Audi Brussel. ‘Deze elektrische Audi is ook een veel zwaarder model dan de A1, zodat ook de productiehal zelf hier en daar vernieuwd moest worden en we een volledig nieuwe lijn moesten installeren. Op de eigenlijke brandstofcellen na produceren en assembleren we ook de volledige batterij van de e-tron hier in Brussel, en dat is technisch uiteraard een heel andere verhaal dan de productie van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor.’
Voor nogal wat mensen is het feit dat uitgerekend de fabriek in Brussel de productie van dit even belangrijke als innovatieve model binnenhaalt, een stevige verrassing. ‘Met het oog op dit dossier hebben we hier ons huiswerk bijzonder goed gemaakt’, geeft Kremer aan. ‘Waar mogelijk hebben we zwaar gesneden in onze kostenstructuur, en tegelijk hebben ook de recente taxshift en een aantal andere regeringsmaatregelen ons flink geholpen om dit model uiteindelijk naar Brussel te halen.’
De werknemers in Brussel hebben nu opnieuw werkzekerheid voor vijf tot acht jaar
Voor de Audi-werknemers is het alvast goed nieuws: met deze e-tron en met de productie van een tweede elektrische auto die vanaf volgend jaar in Brussel van de band loopt, hebben zij nu opnieuw werkzekerheid voor vijf tot acht jaar.
Auto voor het ganse gezin
De e-tron heeft een theoretisch rijbereik van zowat 400 km, en er zou een prijskaartje van zo’n 80.000 euro aan hangen, al wil men dat laatste bij Audi niet formeel bevestigen. De elektrische SUV wordt in de markt gezet als een luxueuze gezinswagen die zich tussen de Q5 en de Q7 bevindt, en moet dus een stevige uitdager worden voor Tesla.
‘Dat klopt’, geeft ook Andres Kremer aan. ‘Deze e-tron is voor ons een soort van statement dat we technologisch volledig klaar zijn voor de elektrische toekomst. In die zin is dit dus echt wel een zeer belangrijk model voor Audi.’
Kenners uit de autobranche zeggen. ‘Deze wagen is het eerste echte antwoord van een klassieke Duitse constructeur op Tesla, al heeft Jaguar nu net ook een eerste elektrische wagen uitgebracht. De symbolische betekenis hiervan kan dus amper overschat worden, want in het hoogste segment was Tesla tot nog toe min of meer alleenheerser. Daar komt nog bij dat er het komende anderhalf jaar nog een hele rij nieuwe, volledig elektrische wagens op de markt komt, ook in het wat goedkopere segment zoals Lada.’
Of dit nu ook de echte, al vaak aangekondigde doorbraak van de elektrische wagen betekent, is evenwel nog lang niet zeker. ‘De wil is er wel, en het grote publiek lijkt me er nu ook wel klaar voor, maar deze wagens botsen voorlopig nog altijd op een psychologisch probleem. Een autonomie van 350-400 kilometer is voor de gemiddelde Nederlander ruim voldoende, maar het blijft ontzettend moeilijk om de consument daarvan ook te overtuigen. En de vaststelling dat er in ons land nog altijd een schrijnend gebrek aan snelladers is, helpt daarbij allerminst.’
Uitgerekend vanavond stelt ook concurrent Mercedes in Stockholm de nieuwe EQC voor, de allereerste volledig elektrische wagen in het nieuwe EQ-gamma. Deze Mercedes, die iets compacter is dan de nieuwe elektrische Audi, zou volgend jaar in productie gaan.