België: Godsdienstles maakt plaats voor maatschappijleer

Leestijd: 2 minuten

Godsdienst en zedenleer schrappen: “Goed voorbeeld van hoe het anders kan”

Vrijdag 24 juni 2022 -06:45 – Bron: VRT- Beeld: publiek domein
 -Sint Martens-Latem- De basischool Simonnet in het Vlaamse Sint-Martens-Latem kreeg woensdag bezoek van Vlaams parlementslid en onderwijsdeskundige Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). Het werkbezoek had een reden: de wens van het Vlaams kabinet om op 1 september de lessen godsdienst en zedenleer door het nieuwe vak maatschappelijke vorming te vervangen op alle scholen.

De aankondiging van de basisschool Simonnet om de lessen godsdienst en zedenleer te verbannen doet heel wat stof opwaaien in het Vlaamse onderwijslandschap. Directeur Paul Lauwers werd zowel geprezen als verguisd voor zijn radicale aanpak.

Maatschappelijke vorming

Voortaan zullen de leerlingen vanaf 1 september allemaal samen het nieuwe vak maatschappelijke vorming krijgen. “Alle hot issues, alle vaardigheden en attitudes die de maatschappij verwacht van jongeren komen erin voor”, vertelt Lauwers. Het nieuwe vak telt acht thema’s: identiteit, humanisme, burgerschap, economie, milieu en ethiek, communicatie en media en levensbeschouwingen. Dit laatste zal een studie bevatten van de Rooms-Katholieke godsdienst als basis van onze westerse maatschappij.

Verketterd

Volgens Lauwers is religie een privekeus en daar hoeven geen lesuren aan gespendeerd te worden. “Ik heb enorm veel positieve reacties gekregen, maar het Katholiek onderwijs heeft mij bijna verketterd”, zegt Paul Lauwers. “Toch ben ik ervan overtuigd dat dit nieuwe vak veel kansen biedt.”

“Mooi voorbeeld van hoe het anders kan”

De plannen van de Simonnet-school werden besproken in de onderwijscommissie van het Vlaams parlement en woensdag kwam parlementslid Jean-Jacques De Gucht op werkbezoek in Sint-Martens-Latem. “De levensbeschouwelijke vakken op een juiste manier in lijn brengen is een discussie dat wij al heel lang voeren. Wij roepen al jaren dat er in het onderwijs meer aan integratie moet gedaan worden, maar wat wij doen is zorgen voor segregatie door klassen te gaan opsplitsen omdat ze een ander levensbeschouwelijk vak volgen. Wat deze school doet, is een goed voorbeeld van hoe het anders kan.”