Campagne 2025 weetwatjezegt van start
-Veenendaal- Nederlanders staan bekend om hun directheid en stevige taal. Alleen hebben wij niet altijd door welk effect deze manier van doen heeft op anderen. Daarom startte de Bond tegen vloeken maandag 6 januari 2025 een nieuwe landelijke campagne onder de titel ‘Weetwatjezegt’. Met deze campagne wil men de Nederlanders bewust maken van kwetsend taalgebruik en vloeken.
Vanaf 6 januari zijn door heel Nederland op NS stations en scholen deze posters te zien. Met deze bewustwordingscampagne roept de Bond tegen vloeken Nederlanders op om na te denken bij wat zij zeggen. Kortom: weetwatjezegt.
Kwetsend taalgebruik
Schelden is helaas van alle tijden zegt Kees van Dijk, directeur Bond tegen vloeken: “Op straat, op de werkvloer en online horen en lezen wij nog steeds te veel vloeken en scheldwoorden. Degene die het scheldwoord of de vloek uitspreekt, heeft vaak niet eens door wat hij of zij zegt en hoe kwetsend het is voor anderen. Daarom zijn wij deze campagne gestart. Wij willen mensen bewust maken van kwetsend taalgebruik.”
Weet wat je zegt – vloeken en schelden
Wat is vloeken en schelden? Veel Nederlanders vinden ‘kanker’ het ergste scheldwoord, omdat bijvoorbeeld een familielid de ziekte heeft (gehad). Ook andere scheldwoorden kunnen kwetsen, denk aan ‘homo’ of ‘mongool’. Vloeken is het verkeerd gebruiken van Gods naam. Voor christenen is Gods naam heilig. In het derde van de tien geboden uit de Bijbel (Exodus 20:7) wordt misbruik van Gods naam verboden. Respectloos omgaan met Zijn naam, door het te gebruiken als stopwoord of krachtterm, is daarom kwetsend. Kortom, weetwatjezegt; zelfs als jij het niet zo bedoelt, kan het een ander kwetsen.Weetwatjezegt – begin nu!
Weetwatjezegt: begin nu! Volg de campagne op weetwatjezegt.nu