Voorlopige cijfers van de EEA tonen aan dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe personenwagens in de EU, IJsland, Noorwegen en Groot-Brittannië in 2020 afklokte op 107,8 gram CO2 per kilometer. Dat is voor het eerst sinds 2016 een daling, van 12 procent. Het aandeel elektrische voertuigen in de verkoop verdrievoudigde van 3,5 procent in 2019 tot 11 procent in 2020.
Strengere normen nodig
Volgens de denktank Transport & Environment (T&E) toont de daling dat de ambitieuze Europese CO2-doelstellingen autofabrikanten aansporen om hun klimaatimpact te verminderen. Maar de organisatie waarschuwt ook meteen dat vanaf 2025 strengere normen nodig zullen zijn om ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s na 2035 emissievrij zijn.
‘Er zijn strengere CO2-normen nodig om te zorgen dat de hele industrie motoren op fossiele brandstoffen uitfaseert tegen 2035.’
‘Twee jaar geleden nam de uitstoot van nieuwe auto’s nog toe, maar de scherpe daling vorig jaar laat zien dat autofabrikanten voldoen aan de CO2-normen’, zegt Lucien Mathieu van T&E. ‘Sommige autofabrikanten hebben al aangekondigd wanneer zij volledig elektrisch zullen gaan, maar er zijn strengere CO2-normen nodig om te zorgen dat de hele industrie motoren op fossiele brandstoffen uitfaseert tegen 2035.’
Marktaandeel bestelwagens stijgt amper
Ook de gemiddelde uitstoot van nieuwe bestelwagens is vorig jaar gedaald, maar veel minder sterk: slechts met 1,5 procent, tot 157,7 gram CO2/km. Het marktaandeel van elektrische bestelauto’s steeg vorig jaar tot amper 2,3 procent. Volgens T&E zijn de CO2-normen voor bestelwagens zo zwak dat de meeste fabrikanten eraan kunnen voldoen zonder ook maar één emissievrij voertuig te verkopen. Verwacht wordt dat de EU op 14 juli nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s en bestelwagens voorstelt.