Personeel belt voor een hongerloontje om kerkkas te vullen
Bij het lezen van dat persbericht, schrokken blijkbaar velen, zo blijkt uit de reacties die bij ons op de redactie binnenkwamen. Gaat de kerk nu ook op de callcentertoer, terwijl een groot deel van Nederland zich al bij het ‘bel me niet register‘ heeft aangesloten om van irritante telefoontjes onder het eten af te zijn? Nee toch?
PKN
Uit een proef van de PKN (Protestantse Kerk Nederland) zou blijken dat de telefoon een goed middel is om kerkleden te bereiken. Zo biedt volgens de PKN telefoonwerving uitstekende resultaten in de vorm van hogere en meer structurele giften, is het financiële risico laag en zijn de ervaringen van zowel gebelde kerkleden als organisatoren positief. Maar geldt dat ook voor Katholieke parochianen, bij wie de donatiebereidheid aanmerkelijk lager ligt dan bij de protestantse broeders en zusters?
Actie Kerkbalans biedt parochies daarom de kans om ook de ‘vruchten’ van telefoonwerving te plukken. Deelnemende kerken kunnen zich inschrijven voor een belactie. Tijdens deze belactie belt het commerciële callcenter Christal uit Zwolle kerkleden uit naam van de parochie om door te praten over hun betrokkenheid bij de kerk en de geefbereidheid voor Actie Kerkbalans, aldus een wervende tekst in het persbericht.
‘Goede doelen is big-business voor callcenters’
De firma Christal callcenter heeft vestigingen in Amersfoort en Zwolle en belt volgens haar webpublicaties veel voor ‘goede doelen’. Maar waar kennen wij dat van? Een aantal jaren geleden kende Nederland het goede doelen-callcenter Ánnie-connect’. Opgezet door Leo Dijkgraaf.
Dijkgraaf zat jarenlang letterlijk in het pak van pop ‘Pino’ uit Sesamstraat. Hij was ook bedenker van veel showprogramma’s bij Joop van den Ende en kwam zo in contact met ‘goede doelen’. Hij zag dat er tijdens grote shows van Endemol zoveel geld binnenkwam dat hij besloot callcenters op te richten, onder andere in Veenendaal en Diemen. Klanten waren snel gevonden, van de EO tot de Zonnebloem, de stichting Aap, de ‘goede doelen loterijen’ en vele anderen. Het bedrijf ging meermaals failliet ondanks torenhoge inkomsten. Vaak ging de eerste 6 maanden aan donaties van goedbedoelende Nederlanders op aan de ‘kosten’ van het callcenter. De donatietrouw aan goede doelen in 2017 was dat een nieuwe donateur 2,3 jaar doneert en dan stopt.
Kosten callcenters
De kostenstructuur van callcenters is erg ondoorzichtig. Wat wel duidelijk is zijn de loonkosten van werknemers, die komen in de regel niet boven de 10 Euro bruto per uur. Daarnaast is de ‘goede doelen bussiness’ een keiharde. Belpersoneel dat de doelstelling niet weet binnen te harken vliegt er uit. Bij callcenters is het dan ook een komen en gaan van personeel. Liegen tijdens de telefoongesprekken, om hun doelstelling toch te behalen, zijn eerder regel dan uitzondering, de energiemaatschappijen zijn hiervoor regelmatig door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) op de vingers getikt met pittige boetes na uitzendingen van consumentenprogramma’s als Radar en Kassa.
Door de personeelsschaarste in Nederland bieden veel belbedrijven hun werk aan bij het UWV of gemeentelijke sociale diensten. Zij die een uitkering hebben worden dan, in het kader van de participatiewet, verplicht te werken bij dergelijke bedrijven. Een UWV-medewerker (naam bij redactie bekend) zegt te moeten kotsen bij het horen van het woord callcenter. Het personeel dat wij daar naar toe sturen komt net zo hard bij ons terug. Reden: enorme werkdruk en prestatie-eisen die onhaalbaar zijn. “Wij maken het zelden mee dat iemand bij dat soort bedrijven een half jaar volmaakt”
Twijfelachtig
“Dat juist kerken nu met dit soort bedrijven in zee gaan is dan ook uiterst twijfelachtig, zij steunen hiermee de uitbuiting van mensen,” zei in 2021 bij de aanvang van het project, emeritus predikant L. H. Oosten.
Het callcenterpersoneel zal straks heel wat parochianen en gemeenteleden bellen, het zal de kerken ongetwijfeld rijker maken en het personeel arm houden.
Organisatoren van Actie Kerkbalans kunnen hier meer lezen over de inzet van de telefoon.
Noot: In samenwerking met een TV-programma komen wij op dit thema terug