De Tuppertante houdt er mee op

Leestijd: 2 minuten
De Tupperwareparty bracht menig huisvrouw in staat van gelukzaligheid
Zaterdag 27 februari 2021-09:49- Bron: ADN – Foto PB/EMB
[responsivevoice_button voice=”Dutch Female” buttontext=”Lees voor”] -Aalst- Het Amerikaanse Tupperware stopt maandag met de directe verkoop van producten in Nederland. Daarmee komt ook een eind aan de tupperwareparty’s aan huis, welke al jaren worden gehouden. Het bedrijf zegt dat het besluit “niet lichtzinnig” is genomen.Tupperware blijft wel in Duitsland en België actief.

Tupperware is de merknaam van een productlijn van voornamelijk kunststofproducten voor huishoudelijk gebruik. Tupperwareproducten worden geproduceerd door de firma Tupperware Brans Corporation, een multinational met vestigingen over de ganse wereld. De Tupperwarefabriek voor de Benelux-landen bevindt zich in Aalst.

Tupperware werd ontwikkeld in 1946 door Earl Tupper in de Verenigde Staten. Het betrof kunststof bakjes waarin voedsel luchtdicht kon worden bewaard.

De firma Tupperware gebruikte als verkoopstrategie huisvrouwenbijeenkomsten ten huize van een van hen, de zogenaamde tupperwareparty. Dit is een vorm van multi=level-marketing. Brownie Wise (1913-1992), een voormalig ‘Tuppertante’ (verkoopagente), ontwikkelde deze strategie. Begin jaren 1950 nam de verkoop en populariteit enorm toe. In 1958 werd Wise ontslagen door Earl Tupper vanwege een meningsverschil over de bedrijfsactiviteiten.

Tupperware breidde in de jaren 1960 de activiteiten uit naar Europa en vervolgens over de rest van de wereld. Tupperware wordt anno 2016 verkocht in bijna 100 landen. Tupperware Nederland heeft op 26 februari 2021 bekend gemaakt dat de verkoop in Nederland vooralsnog stopt.