-Bonn- De Rooms-katholieke kerk in Duitsland gaat onverdroten voort op haar eigen Synodale Weg. Of Rome het daar nu wel of niet mee eens is, lijkt bijzaak te zijn.
In Waldbreitbach werden de certificaten uitgereikt aan 13 dames, die de cursus voor diaken in de kerk met succes hebben gevolgd. Tijdens het evenement ontvingen de 13 vrouwen hun certificaat uit handen van de hulpbisschop van Essen, bisschop Ludger Schepers, die de roeping van vrouwen tot het diaconaat prees, ook al kan de kerk hen (nog) niet wijden.
In zijn preek ging de bisschop in op de discriminatie waarmee vrouwen volgens hem in de kerk nog steeds te maken hebben en uitte hij zijn frustratie over het gebrek aan erkenning van hun geschiktheid voor het diaconaat.
Diakonessen in het pastoraat, grote zegen voor de kerk
Zuster Edith-Maria Magar, overste van de Zusters Franciscanessen van Waldbreitbach noemde de dames in haar toespraak “diakonessen in het pastoraat” en herhaalde dat het klooster openstaat voor nieuwe vrouwen die een opleiding willen volgen. Zij prees de keuze van deze vrouwen en bekritiseerde de RK-kerk die hun roeping negeert.
Bisschop Georg Bätzing, voorzitter van de Duitse Bisschoppenconferentie, juichte in een schriftelijke boodschap de inzet en toewijding van de deelnemers toe en verklaarde dat “zij een grote zegen zijn voor onze kerk.”
De opleiding worden gegeven in het Waldbreitbach-klooster. Organisatoren en deelnemers spraken de hoop uit dat deze inspanningen de kerk zullen blijven duwen in de richting van een grotere, dan wel volledige integratie en erkenning van vrouwen in pastorale taken, in een tijd waarin de wijding van vrouwen tot het diaconaat in de Rooms-katholieke kerk nog steeds ter discussie staat.
Critici en de Schrift
Critici uit de slinkende behoudende vleugel van de kerk, beschuldigen de Duitse bisschoppenconferentie van het aansturen op eens schisma met Rome. Een woordvoerder van het klooster verwijst naar de ‘oude kerk’ waar het werk van vrouwen als diaken gemeengoed was. De Schrift is niet geheel duidelijk over de vraag of vrouwen kunnen dienen als diaken. De verwijzing naar diakens dat “hij oprecht [moet] zijn” (1 Timoteüs 3:8 in NBV-vertaling) en de bepaling “een diaken mag maar één vrouw hebben” (1 Timoteüs 3:12) lijkt vrouwen uit te sluiten van een dienst als diaken. Maar sommigen zien 1 Timoteüs 3:11 als een verwijzing naar vrouwelijke diakens, omdat het Griekse woord dat hier in sommige vertalingen als “echtgenotes” vertaald is, ook als “vrouwen” vertaald kan worden.