AMSTERDAM – Het blijft kwakkelen in de Blokker winkels, zelfs de reclamejingle die door de ether schalt met de tekst “Blokker heeft het in huis” maakt eerder somber dan dat het uitnodigt naar een Blokker-filiaal te gaan. Na het afstoten van ketens zoals Intertoys, Xenos en Leen Bakker wil de familie Blokker nu ook een meerderheidsbelang in de gelijknamige winkelketen verkopen. Dat bevestigt president-commissaris Michiel Witteveen desgevraagd aan het FD. De verkoopplannen zouden deze zomer al zijn gemaakt.
Alle pogingen om de winkels te redden door re-styling, assortimentsaanpassing en stunten á la Action, het mocht niet baten. De groeiende armoe in Nederland zorgt er tevens voor dat er in de doorsnee Blokker winkel meer personeel dan klanten aanwezig zijn tijdens de openingsuren. Dit in tegenstelling tot concurrent Action waar klanten elkaar de deurklink in de hand geven.
Ook de verkoop van huishoudelijke artikelen, tegen stuntprijzen, door Aldi en Lidl heeft Blokker de laatste jaren zeer veel klandizie gekost, men heeft niet tijdig de bakens verzet. Nu de ombouw-operatie naar een zogenaamde ‘frissere’ Blokker met nieuw logo, stuntacties en veel media-tamtam niet helpen, lijkt de familie Blokker voor zekerheid te kiezen, redde zich wie kan. Blokker zal met de geplande aandelenverkoop in handen van (hedge)funds komen. Wat de Blokker winkels dan te wachten staat hebben wij kunnen zien bij Hema e.a. en dat is niet veel goeds.
Het lijkt er op dat na 122 jaar een einde voor Blokker aanbreekt. Alles heeft een eind, behalve de rookworst die heeft er twee, maar die lopen bij concurrent Hema ook al niet meer.
Bron: Blokker/red/ Foto: wikimedia