Electrisch rijden lijkt te mislukken
<
div class=”tekst”>
De ACEA slaat groot alarm omdat er in de Europese Unie niet alleen een groot tekort is aan laadpalen, maar er bovendien veel te weinig snelladers zijn. Slechts een op de negen laadpalen is een snellader. Als onderdeel van het Europese klimaatpakket ‘Fit for 55’ worden ook nieuwe CO2-doelstellingen opgelegd aan de autosector, maar om mensen zover te krijgen om elektrisch te gaan rijden, moet volgens ACEA alle ‘rompslomp’ rond het opladen worden weggenomen. “Mensen moeten voldoende opladers in hun directe omgeving zien en deze oplaadpunten moeten snel en gemakkelijk te gebruiken zijn, zonder dat mensen in lange rijen moeten wachten”, aldus ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.
Snelladen
Van de ongeveer 225.000 openbare oplaadpunten die momenteel in de EU beschikbaar zijn, zijn er slechts 25.000 geschikt voor snelladen. De overige oplaadpunten omvatten veel gewone stopcontacten met een lage capaciteit. Het opladen van een electro-auto bij dergelijke oplaadpunten kan tot wel een nacht in beslag nemen.
Als dat niet snel verandert in combinatie met lagere aanschafprijzen dan moet men vrezen dat de elektrische auto niet breed zal worden geaccepteerd. Huitema: “Opladen moet net zo eenvoudig zijn als tanken nu is.” Hij noemt het voorstel van de EU bij lange na niet ambitieus genoeg. Bovendien is het voorstel niet afgestemd op de beoogde nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s. Europa zou zijn ambities wat betreft laadinfrastructuur volgens de ACEA aanzienlijk moeten aanscherpen zodat in alle EU-lidstaten voldoende snelladers staan.
Waterstofauto
Steeds meer wordt in de auto-industrie gekeken naar de ‘waterstofauto’. Een merk als Toyota zet groots in op deze techniek. Ook Renault-groep met merken als Renault, Nissan, Mitsubishi, Lada en Dacia volgt de waterstofontwikkelingen op de voet. Energiemaatschappijen zijn merkwaardigerwijs ook kritisch. Zij wijzen er op dat de netcapaciteit volstrekt onvoldoende is, wanneer een land als Nederland massaal aan de electro-auto gaat. Een vele miljarden kostende investering in het net zal nodig zijn om het toch al toenemende stroomverbruik aan te kunnen. De schepping zal de CO2 uitstoot nog een tijdje moeten verduren, zo lijkt het.