Terwijl de muzikante repeteert in een lege Kerk, zijn tientallen gelovigen buiten voor de deuren van de Kerk het Weesgegroet aan het bidden.
Angstaanjagend
Von Hausswolff tourt langs Kerken in heel Europa. Haar jongste album is immers volledig op orgel gespeeld, een instrument dat zij ontdekte toen zij het geluid van synthesizers beu werd. Maar haar concert in Nantes moest dinsdag afgeblazen worden nadat radicale Katholieken haar fans de toegang tot Kerkgebouw belemmerd hadden. “Het was een angstaanjagend, gespannen en triest”, zegt de Göteborgse.
De overwegend Katholieke demonstranten beschuldigen Von Hausswolff van satanisme, omdat zij in het lied ‘Pills’ uit 2010, zingt dat zij de liefde heeft bedreven met de duivel, een metafoor voor druggebruik. Op sociale netwerken en websites werden haar kerkconcerten godslastering genoemd, ‘met de medeplichtigheid van een paar verdwaalde Priesters’. Hun protest was succesvol.
Wijwater
Eerst stond het concert gepland in een andere kerk: Saint-Clément, een traditionalistische Katholieke Kerk in het centrum van de stad, met een pas gerenoveerd orgel. Maar een paar dagen voor het concert begon het Bisdom te twijfelen. Nochtans werkt het wel vaker samen met de organisatoren. Maar deze keer kregen zij erg heftige reacties van gelovigen. “De gelovigen liepen rond de kerk en goten wijwater tegen de muren”, aldus organisatrice Eli Commins.
Daarom werd samen met de Pastoor besloten om het optreden te verplaatsen naar Notre-Dame-de-Bon-Port, een grotere en vooral minder conservatieve Kerk waar vaker optredens worden georganiseerd. In een persbericht betreurt het Bisdom de verhuizing: “Het is een orgelconcert van een uur, zonder tekst, projectie of choreografie, vrij sober en waarin niets in strijd is met het geloof en de zeden. Haar optreden is meer esthetisch dan spiritueel”, zo verdedigt het Bisdom de artieste.
“Wij hebben alles in één nacht verhuisd”, zegt Commins. “Maar wij merkten al snel dat de mensen die wij in Saint-Clément hadden gezien, ook hier demonstreerden. Zij liepen rond de Kerk en goten wijwater tegen de muren om de Kerk te beschermen.” ’s-Avonds werd de groep op het plein voor de kerk groter en groter en blokkeerde men de ingang. Von Hausswolff vertrok uit Nantes zonder een noot te hebben gespeeld.
Dreigmails
Gisteren zou zij in de Parijse Kerk Saint-Eustache optreden, waar muziek al vele jaren een plaats heeft. Maar de Priester van die kerk, Yves Trocheris, besloot om óók dat concert af te blazen: “Ik heb veel dreigmails ontvangen van mensen die fel gekant waren tegen dit concert. Ik zou niet willen dat hier hetzelfde gebeurt als in Nantes.”
‘Katholieke censuur’
De krant ‘Liberation’ wijdde gisteren zijn voorpagina aan de ‘Katholieke censuur’: “Er waait een slechte wind over het land van de verlichting”, stelt de krant die opgericht werd door Jean-Paul Sartre en de link legt met het huidige politieke klimaat in Frankrijk. ‘Wij moeten waakzaam zijn. De komende maanden, tot aan de Presidentsverkiezingen, worden riskant omdat een aanzienlijk deel van rechts en extreemrechts zich ontvankelijk toont voor de identiteitsaanspraken van traditionalistische Christenen. Dat een handvol fundamentalisten twee concerten kan verhinderen, schept een gevaarlijk precedent.”
Het is niet voor het eerst dat radicale Katholieken in Frankrijk culturele evenementen aanvallen. In 2011 gingen ze in Avignon het controversiële kunstwerk ‘Piss Christ’, een foto van een kruisbeeld in een glazen pot urine, van de Amerikaan Andres Serrano te lijf met hamers en ijspriemen.
In Parijs werden opvoeringen van een controversieel toneelstuk van de Italiaan Romeo Castellucci verstoord uit onvrede met de uitwerpselen van een incontinente oude man voor een portret van Jezus. Ook werken van Paul McCarthy en Anish Kapoor werden in Frankrijk al beklad door conservatieve gelovigen. Zie óók onderstaand beeldverslag>