-Parijs- Van afvallig, pervers, Godslasterlijk tot wonderschoon, eigentijds en ontroerend. De reacties op de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2024 in Parijs, afgelopen vrijdagavond, kennen alleen maar uitersten, vooral op sociale media.
De openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs zal voor conservatieve christenen de geschiedenis ingaan als het meest zichtbare voorbeeld van de degeneratie van het Westen, vooral in de Europese Unie. Het ‘dieptepunt’ van de ‘ongerechtigheid’ kwam met een godslasterlijke voorstelling van het Laatste Avondmaal met draqqueens, leatherboys en hitsige matrozen.
Volgens behoudende critici bood de Franse organisatie de wereld verdorvenheid, abortus, pedofilie (dansende halfnaakte kinderen) en absolute en godslasterlijke minachting voor het christendom.
Provoceren
Voorstanders die in grote meerderheid zijn zeggen daarentegen dat de show technisch perfect en zeer aantrekkelijk was ondanks de heftige regenbuien. Marion Maréchal, kleindochter van Jean Marine Le Pen, zegt aan christenen over de hele wereld via X (voorheen Twitter) dat wat werd opgevoerd niet Frankrijk vertegenwoordigt, maar een linkse minderheid die erop uit was om te provoceren. Lees verder onder het X bericht>
To all the Christians of the world who are watching the #Paris2024 ceremony and felt insulted by this drag queen parody of the Last Supper, know that it is not France that is speaking but a left-wing minority ready for any provocation. #notinmyname
À tous les chrétiens du monde… pic.twitter.com/GusP2TR63u
— Marion Maréchal (@MarionMarechal) July 26, 2024
De waarheid is dat de Franse autoriteiten de ceremonie hebben laten uitvoeren onder het motto: “Wij projecteren gemeenschappelijke en inclusieve waarden.” , Thomas Jolly, bedenker van de showelementen, die zichzelf queer noemt, wijst de verwensingen van de hand. “Wij hebben de geschiedenis met haar hoogte en dieptepunten laten zien, maar ook wat altijd werd verzwegen en niet in de geschiedenisboeken staat, maar wel geschiedde.”
In een commentaar laat reli-wetenschapper Peter Nissen zijn licht over de zaak schijnen: “Heel bedroevend en onthullend: die wereldwijde commotie in christelijke kring over een scène uit de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Bedroevend, omdat de gekrenkte christenen blijkbaar even korte tenen hebben als de Taliban die zich boos maken over een Mohammed-cartoon. Maar vooral onthullend over de culturele bagage waarover onder meer bisschoppen (waaronder de Franse bisschoppen en de populaire Amerikaanse bisschop Robert Barron) en andere kerkleiders die zich nu boos maken, nog blijken te beschikken. De scène is namelijk helemaal geen persiflage op het laatste avondmaal, maar een knipoog naar het feest van de goden op de Olympus, een geliefd thema bij schilders van de zestiende tot de achttiende eeuw. Een bekend voorbeeld is het doek van de Utrechtse schilder Jan Hermanszoon van Bijlert (1597-1671), dat nota bene in Parijs in het Musée Magnin hangt. Olympische Spelen – Olympus: mensen, denk even na voor je gaat foeteren.
De openingsceremonie vond plaats in de Franse hoofdstad Parijs, een stad die bekend staat om de liefde, romantiek en wellust. Dat weergeven is Jolly gelukt, nog nooit was een openingsceremonie zo erotisch. Over erotiek gesproken: alle deelnemers aan de spelen kregen van de organisatie IOC 28 condooms per persoon.