-Athene- De regering van Griekenland wil dat het huwelijk ook toegankelijk wordt voor stellen anders dan man & vrouw. Dit ondanks felle tegenwerking van de Grieks-Orthodoxe kerk.
Afgelopen weekeinde tijdens zijn nieuwjaarstoespraak zei premier Kyriakos Mitsotakis al dat de Griekse maatschappij er klaar voor is. “De openstelling van het huwelijk zal gebeuren en is onderdeel van onze strategie.”
Van registratie naar huwelijk
In Griekenland is sinds 2015 wetgeving van kracht waarin lhbtiq+-koppels hun relatie kunnen registreren, maar daar horen slechts een handjevol rechten bij vergeleken met die binnen een huwelijk. In juli vorig jaar sprak premier Kyriakos Mitsotakis zich al uit vóór de openstelling van het huwelijk. Hij kondigde aan dat Griekenland hier klaar voor is en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het gebeurt.
Sinds die aankondiging heeft de Grieks-Orthodoxe kerk zich hier fel tegen uitgesproken. Kerkleiders schreven een werkdocument waarin zij de openstelling van het huwelijk voor lhbtiq+-koppels verwerpen. Volgens het statement van de kerk zouden kinderen van lhbtiq+-koppels worden behandeld als ‘accessoires’ of als ‘gezelschapsdieren’.
Respect
Het werkdocument van de Grieks-Orthodoxe kerk maakte op de Griekse overheid weinig indruk, zo lijkt het. Regeringswoordvoerder Pavalos Marinakis zei hierover: “Wij luisteren altijd met respect naar de meningen van de kerk. Maar tegelijkertijd luisteren wij naar geluiden uit de maatschappij.”
Hoewel er nog geen officieel voorstel ligt, is de regering aan het onderzoeken hoe de wetgeving omtrent het huwelijk voor lhbtiq+-koppels eruit moet komen te zien. Marinakis zei dat het voorstel voor het einde van de termijn van de huidige regering, 2027, aan het parlement wordt voorgelegd. Momenteel is er een parlementaire meerderheid voor het wetsvoorstel.
Opinie
Uit recente opiniepeilingen onder de Grieken blijkt dat zij het samenwonen van koppels van hetzelfde geslacht accepteren, maar meer dan de helft van de Grieken is er tegen dat zij trouwen en nog meer tegen het toestaan dat zij kinderen adopteren. Volgens onderzoeken is 70% van de Grieken het niet eens met adoptie. Ruim 40% zegt niet naar zo’n bruiloft te gaan.
Aan de andere kant staan de organisaties die strijden voor gelijke rechten voor monogame paren. De nieuwe SYRIZA-leider Kaselakis, die in het buitenland met zijn partner trouwde, kan het in Griekenland niet legaliseren.
RK-kerk
De Rooms-Katholieke Kerk van haar kant publiceerde vorige maand een verklaring “Fiducia supplicans” van de Congregatie voor de Geloofsleer. In een van de paragrafen wordt opgemerkt dat de priester ook mensen kan zegenen die zich tot hem wenden voor een zegen, zelfs als hij weet dat zij in ‘irreguliere verbintenissen’ leven, of zij nu hetero- of homoseksueel zijn. De priesterlijke zegening van zulke mensen mag echter geen ritueel of liturgisch karakter hebben en op geen enkele manier de indruk wekken dat “hun status wordt bevestigd of dat de eeuwige leer van de Kerk over het huwelijk op enigerlei wijze wordt veranderd”.
De Grieks-orthodoxe kerk neemt in de Griekse samenleving een belangrijke plaats in, in tegenstelling tot de Rooms-katholieke kerk. Belangrijke verschillen zijn dat orthodoxe kerk de soevereiniteit van de Paus niet erkent. Voor orthodoxe priesters geldt geen celibaat, zij kunnen trouwen. Crematie is verboden. Heiligendagen zijn belangrijker dan verjaardagen.
Het orthodoxe Griekenland telt momenteel iets meer dan 300.000 Rooms-katholieken, van wie tachtig procent recentelijk in het land kwam wonen vanuit onder meer Polen, de Fillipijnen, Irak en Albanië. De ‘inheemse’ katholieken wonen behalve in Athene vooral op de Cycladen.
De protestantse kerk in Griekenland, hoofdzakelijk pinkstergemeenten, zijn faliekant tegen het homohuwelijk. Het aantal protestanten bedraagt ongeveer 45.000.