– Saarbrücken – SpongeBob, Spiderman, Hulk of Bart Simpson in slas-in-lood in barokke kerkboogramen – stripfiguren zover het oog reikt. Op de vraag hoe kerkramen er vandaag de dag uit kunnen zien om interessant te zijn voor kinderen, hebben lagere school leerlingen van het bisschoppelijk Willi-Graf-Gymnasium in Saarbrücken een duidelijk antwoord: voor hen vervangen de striphelden van vandaag de heiligen uit de bijbelse tijd.
De kleurrijke ‘kerkramen’ van transparant papier zijn in de tekenles gemaakt. Bij gelegenheid van de 100ste verjaardag van de inwijding van de Sint-Michielskerk, die op 29 september gevierd zal worden met een H. Mis met bisschop Stephan Ackermann uit Trier, lanceerde de parochie de wedstrijd ‘Toekomst van de kerk’. Van zaterdag 7 september tot en met donderdag 10 oktober zijn de kunstwerken te zien in de Sint-Michielskerk in Saarbrücken.
Omdat de Duitse bisdommen toch al bezig zijn met het vernieuwen van de kerk – en Duitsers zijn daar goed in – bouwden leerlingen van de hoogste klas architectonische modellen van kerken van de toekomst. Hoe wil ik dat de kerk er in de toekomst uitziet? Wat zou er moeten veranderen? waren de prangende vragen. De ene groep ontwierp een gebedsruimte die openstaat voor alle religies, een andere groep bouwde een leegstaande kerk om tot een gezellige rustplaats met banken om te chillen. Interessant is ook het kerkmodel, dat doet denken aan een bunker: “Het symboliseert een veilig toevluchtsoord midden in een luide, oorlogszuchtige wereld,” vertelt een leraar.
Landschapsschilderkunst
Een tekenleraar behandelde met de leerlingen romantische landschapsschilderkunst. “Het betekent dat God in de natuur kan worden ervaren”, legt tekenleraar Eid uit, “het landschap werd altijd zeer geïdealiseerd en fantasierijk afgebeeld. Het vertegenwoordigt het goddelijke dat niet te vinden is in onze gedeeltelijk vernietigde natuur.” De beelden van die tijd drukten het verlangen uit naar een eenheid tussen geloof en mens, die wordt verstoord door de aanhoudende oorlogen.
Voordat leraren en leerlingen aan het werk ging, liepen zij met pastoor Eugen Vogt door de kerk. Daarna konden zij hun gedachten de vrije loop laten in schilderijen of collages of hun kritiek uiten op de kerk als instituut. Op zijn schilderij verbeeldt een leerling het afscheid van de kerk uit zijn jeugd: de Thomas More-kerk, die vorig jaar aan de eredienst werd onttrokken en nu de functie van een bejaardentehuis heeft. Een andere leerling besprak de rol van vrouwen in de kerk: Op haar foto kijkt de Paus in de spiegel en ziet een vrouw. “Wat niet is, kan nog komen”, schreef zij bij haar foto. Op een andere foto vliegen talloze witte vredesduiven uit een leegstaand kerkgebouw: “Ook als het kerkgebouw zonder mensen is, gaat de geest de wereld in”, aldus de leerlingen.
Een deskundige jury bestaande uit onderwijzers, een kunstschilder en een professor-curator van de Duitse Stichting voor Monumentenbescherming in Saarland, zullen elk een winnaar kiezen uit de drie categorieën – kerkraam, architectonisch model en schilderij. De tentoonstelling is te bezichtigen van 7 september tot en met 10 oktober tijdens de openingstijden van de Sint-Michielskerk.