[responsivevoice_button voice=”Dutch Female” buttontext=”Lees voor”] -Stockholm- Vrijwel iedere Nederlandse brievenbus krijgt het jaarlijks begin januari te verstouwen. Met een wereldwijde oplage van jaarlijks 219 miljoen exemplaren is de IKEA-catalogus een van de meest verspreide boekwerken ter wereld. Zelfs de Heilige Schrift heeft het nakijken. Maar dat gaat veranderen.
Want na 70 jaar stopt Ikea met de papieren catalogus en gaat volledig online. Tijden zijn veranderd, aldus de Zweedse meubeldumpert vandaag in een persbericht.
Ikea-oprichter Ingvar Kamprad had de eerste catalogus in 1951 nog zelf samengesteld. In 2016 werden de meeste exemplaren gedrukt, 230 miljoen exemplaren in 32 talen in meer dan 50 landen.
Ikea deelt mee dat de papieren catalogus met pensioen kan. Als ‘pensioenfeestje’ wil de Zweedse onderneming in de herfst van 2021 een boek uitbrengen, dat verhaalt over de meest ‘inspiratievolle’ bedenksels en maaksels. Het zal niet via de post maar via de winkels worden aangeboden.
Tijdens de corona-pandemie is bij Ikea de online-omzet sterk gestegen terwijl de winkels in die periode dicht bleven. In het Europese land met de laagste verkopen via internet, Duitsland, steeg het marktaandeel van Ikea van 9,4 naar zelfs 16,2 Prozent.
De Bijbel moest het, als meest verkocht boek aller tijden, flink wat jaren afleggen bij de verspreiding van de ‘meubelbijbel’ uit Zweden. Dat gaat dus nu veranderen, de Bijbel keert terug op de plaats waar het hoort, nummer 1.