Kräutler wilde met deze uitspraak zijn eigen agenda van de wijding van gehuwde mannen (Viri probati) onderstrepen. Op Twitter krijgt Kräutler daarvoor harde kritiek van Katholieken. Zo zegt Samuel Gregg , directeur van het Action Instituut: „Zegt de Bisschop daarmee, dat de inheemse bevolking niet in staat is, het Celibaat te begrijpen? Zegt hij daarmee, dat zij niet in staat zijn, te begrijpen, wat Christus, de Heilige Paulus en vele Heiligen over deze kwestie gezegd hebben?“
Kräutler, die kort geleden in de communicatie-commissie van de Synode gekozen werd en geldt als hoofdauteur van het omstreden document ‘Instrumentum laboris’, zei tijdens een persconferentie van de Bisschoppensynode, dat er geen andere optie is dan het Celibaat aan te passen. Dat zegt althans de bekende Vaticaankenner Edward Pentin in zijn blog. „De inheemse volken begrijpen het Celibaat niet“, zei Kräutler letterlijk. Dan voegt hij er aan toe, dat hij, wanneer hij een dorp of nederzetting bezoekt, vaak de eerste vraag van de inheemsen is: „Waar is jouw vrouw?“ Dan moet hij uitleggen, dat hij niet getrouwd is en wordt dan meelijwekkend aangekeken. De inheemsen zeggen dan tot hem: „Oh, jij arme man“. Intussen heeft hij echter zijn les geleerd en antwoordt op een dergelijke vraag: „‚Zij is ver weg‘, maar ik denk dan aan mijn moeder“ – hij bedoelde dit als een grapje.
Hij ondersteunt zelf ook de toelating van vrouwen tot het ambt van Diaken: „Wij hebben concrete oplossingen nodig, en daarom denk ik aan de vrouw als Diaken“, bericht Pentin.
Bovendien beweerde Kräutler, dat twee-derde van de Bisschoppen uit het Amazone-gebied voor de wijding van Viri probati zijn, feiten daarvoor levert hij echter niet. Ook zijn „vele“ Bisschoppen op de Amazone-Synode voor de invoering van een vrouw als Diaken, zo Kräutler, doch ook voor deze uitspraak komt hij niet met namen.
Foto: wiki/emb