Bij een minimaal aankoopbedrag krijgt de klant een kraskaart. Na het krassen verschijnt er een bepaald product dat dan gratis kan worden meegenomen. Maar online regent het klachten. ‘Zorg gewoon voor volle vakken of maak er een aparte stand van’, foetert iemand op Twitter. Een ander: ‘Wel heel jammer dat je veel producten niet in elke winkel kan krijgen. Slechte actie.’
‘Grote frustratie’
Niet alleen op Twitter wordt geklaagd. Ook op andere platformen en op Klacht.nl klagen veel klanten van Albert Heijn en Lidl over de actie. ‘Ik heb een stapel kraskaarten, maar ik heb er nog niet één in kunnen leveren. Wat gaan jullie hieraan doen? Ik vind het super irritant dat ik door de winkel loop met mijn kraskaarten en niet één artikel voorradig is. . Ahold zelf heeft tegenover het AD laten weten dat de artikelen snel weer op voorraad zullen zijn.
Ongezonde producten en geen fruit
Niet alleen klanten zijn niet blij met de kraslotenactie. Ook Foodwatch deed eerder al zijn beklag. De organisatie vindt dat de producten op de loten vaak ongezond zijn. Dat geldt ook voor de actie van Lidl. ‘Wie een kraskaart opent – van beide supermarktbedrijven – maakt nul procent kans om verse groente of fruit onder het kraslaagje te vinden’, stelt Foodwatch. Die ziet dat er vooral veel suiker, zout of vet in de krasproducten zitten.