Duitse Katholieke leken willen ‘op ooghoogte’ meebeslissen
door Anna Franziska Veyhelmann
Klein initiatief groeit uit tot landelijke protestgolf Maria 2.0
-Münster- Het begon heel klein: Vijf vrouwen van de Heilig Kruis parochie in Münster zijn het er niet mee eens, dat functies in de Katholieke Kerk alleen aan mannen voorbehouden zijn – en hebben voor 11 tot 18 mei opgeroepen tot een ‘Kerkstaking’.Met hun initiatief ‘Maria 2.0’ vechten zij naar aanleiding van het misbruikschandaal voor een vernieuwing van de Kerk en voor andere machtsstructuren.
Inmiddels heeft zich de spontane actie van de kleine groep ontwikkeld tot een landelijke actiebeweging. De actieweek tegen een door mannen gedomineerde Kerk zal in minstens 50 Parochies plaats vinden. Van zaterdag tot zaterdag moeten vrouwen geen Katholiek Godshuis betreden of vrijwilligersdiensten verrichten is hun oproep.
Met hun voorgenomen actie schaart zich ‘Maria 2.0’ in de reeks van protesten van de Duitse Katholieke vrouwengemeenschap (KFD). In december 2018 organiseerden zij de actie “#MachtLichtAn” (Doe het licht aan), om solidariteit met misbruikslachtoffers te tonen. Ook tijdens het voorjaarsoverleg van de Duitse Bisschoppenconferentie in Lingen demonstreerden rond 300 vrouwen, onder grote aandacht van de media, voor meer openheid en voor veranderingen in de Kerk.
“Geen ambt voor daders” of “Vrouwen in alle gewijde functies”, stond er op grote spandoeken. ‘Maria 2.0’ wendt zich in de actieweek in een open brief direct tot Paus Franciscus. Ook daarin beklagen de vrouwen de misbruikzaken alsook ‘de dekmantelpolitiek en zwijgcultuur van de Clerus’. Hun hoofd-doelstelling is echter, dat er structurele wijzigingen komen in de ambten van de Kerk.
“De Clerus prijst de vrouwen, maar alleen zij bepalen, waar vrouwen hun talenten in de Kerk mogen inbrengen”, aldus de open brief: “In hun midden dulden zij slechts één vrouw: Maria. Op haar sokkel. Dat is de haar toegekende plek. En zij mag alleen zwijgen. ” In plaats daarvan moet Maria – plaatsvervangend voor alle vrouwen – een centrale plaats krijgen: “als Zuster, die dezelfde kant opkijkt als wij”.
De beweging krijgt vanuit heel Duitsland bijval: Op de webpagina van ‘Maria 2.0’ staan 50 Parochies, waar gelijkgestemden hun steun uitspreken, en niet alleen met door henzelf georganiseerde vieringen voor de deur van de Kerken. In Essen-Burgaltendorf bijvoorbeeld hebben zich alle vrijwilligers – óók de mannen – bij de staking aangesloten en krijgen, naar eigen zeggen, zelfs begrip van de Bisschop. In Münster zal zondag zelfs een wake worden gehouden op het Domplein, waarbij het ook om de opheffing van het verplichte celibaat en een nieuwe leer rond sexualiteit gaat.
“Wij zullen informeren en discussiëren en duidelijk maken, dat nú het uur is aangebroken, om te handelen”, benadrukken de organisatoren. Ook internationaal treft de beweging aandacht: Media uit de Benelux, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en de VS berichten over de actie.
Lof krijgt het initiatief ook in de Duitse politiek, zoals bij parlementslid Rita Schwarzelühr-Sutter (SPD). “Terwijl wij dit jaar 100 jaar vrouwenkiesrecht vieren, sluit de Kerk vrouwen nog steeds van belangrijke functies uit, aldus de politica, die zich belijdend Katholiek noemt.
Maar ook tegenstanders roeren zich, en niet de minsten. Zoals Curie-Bisschop Georg Gänswein: ” Wie een nieuwe Kerk wil oprichten en aan het kerkelijk DNA komt, die begeeft zich op een doodlopende weg, zegt de privé-secretaris van emeritus Paus Benedictus XVI eind april, tijdens een bezoek aan Klooster Heiligenkreuz bij Wenen.
Ook conservatief Katholieke internetportalen bekritiseren ‘Maria 2.0’, met name omdat hun eisen haaks staan op de brief “Ordinatio sacerdotalis” van Paus Johannes Paulus II . Daarin staat overduidelijk, dat de Kerk geen volmacht heeft, vrouwen tot Priester te wijden.
Deze vorenstaande opmerking spreekt de actiegroep tegen op haar website. Bovendien zeggen zij: “Het zou mooi zijn, als de oude blanke mannen in Rome zich niet altijd maar zorgen hoeven te maken over hun Kerk”. Dan wordt wellicht hun hart geopend voor het geloof en wordt het geloof geleefd en geliefd”.
Bron: KNA Foto: Maria 2.0 EV