-Rome- Het was een koude februaridag in 1858 toen een mooie vrouw in het wit verscheen aan de 14-jarige Bernadette in een grot aan de voet van de Pyreneeën. Een moment dat niet alleen het leven van het meisje, maar ook dat van miljoenen mensen tot op de dag van vandaag zou veranderen. Maar voordat de jonge herderin Sint-Bernadette werd en het dorp in de Pyreneeën het bedevaartsoord Lourdes werd met – mogelijk – wonderbaarlijke genezende krachten, moesten er nog tal van ‘veldslagen’ worden uitgevochten.
Hoe aangrijpend en actueel het levensverhaal van Bernadette Soubirous in dans, tekst en geluid is, kan men momenteel ervaren in het Auditorium della Conciliazione in Rome. De musical “Bernadette de Lourdes” zal daar tot 16 februari worden opgevoerd bij gelegenheid van het Heilig Jaar 2025.
Authentieke weergave op basis van ondervragingsprotocollen
Het spektakel begint wanneer Bernadette (Gaia di Fusco) wordt ondervraagd door inspecteur Jacomet (Cristian Ruiz). Hij gelooft geen woord van de vreemde verschijningen die zij beweert, vijf maanden lang in de grot van Massabielle, te hebben meegemaakt. Zij blijft onbevreesd volhouden dat de Vrouwe in het Wit haar de opdracht gaf om met haar handen naar een bron te graven, waaruit het zogenaamd wonderbaarlijke Lourdes-water tot op de dag van vandaag nog steeds stroomt.
Het stuk van Serge Denoncourt (regisseur), Lionel Florence en Patrice Guiao (tekst), dat in 2019 in Frankrijk in première ging, berust op historische authenticiteit: de dialogen zijn voornamelijk ontleend aan krantenberichten uit die tijd en uit de protocollen van kerkelijke- en politieverhoren. Dankzij het geweldige decorontwerp van Stéphane Roy opent zich op de achtergrond van de scènes bijvoorbeeld een videomuur die verwijst naar de ontmoetingen van Bernadette met de onbekende vrouw. Grégoires muziek, die verder vaak meeslepend en ritmisch is, krijgt op deze momenten een mystiek timbre.
Groepsscènes en tedere ballads
Twee uur lang beleeft de kijker een potpourri van snelle groepsscènes van zo’n twintig acteurs, messcherpe dialogen en tedere ballads. Hoogtepunten in optredens zijn onder meer Bernadette’s moeder Louise (Chiara Luppi) en vader François (David Ban), evenals Fabrizio Voghera als Abbé Peyramale.
Een meevaller is ongetwijfeld de 23-jarige Gaia di Fusco. De jonge Napolitaanse, die al heeft deelgenomen aan tv-talentenjachten als ‘Amici’ of ‘Io Canto’, speelt de hoofdpersoon als een moedige, eigenwijze jonge vrouw die, ondanks een gebrek aan opleiding of sociale status, haar ervaringen verdedigt tegen de aanvankelijke afwijzing van de mensen om haar heen. Met haar heldere stem weerspiegelt zij de onschuld, kracht en spiritualiteit van de hoofdpersoon. Toch vraagt Bernadette in een van haar ontroerende ballades “Perché io?” (Waarom ik?).
Sommige scènes lijken een genrevoorstelling: op het marktplein staat het hele ensemble aanvankelijk stijf als een levend schilderij. Dan komt het kleurrijke publiek tot leven: zij citeren al roepend de laatste krantenkoppen over het meisje Bernadette. “Diceria” (Rumors) is een van de nummers dat alles in zich heeft om een pakkend deuntje te worden. De historisch accurate kostuums van Mérédith Caron doen de rest.
Eerste heilige die gefotografeerd werd
De musical bevat zelfs dit detail: Bernadette was de eerste heilige die gefotografeerd is. Grappig is de scène waarin de fotograaf opgewonden heen en weer snelt tussen zijn statief en het meisje. Als hij eindelijk tevreden is met haar positie en op de ontspanknop drukt, vervaagt het tafereel even: het beroemde portret van het jonge herdersmeisje uit 1858 verschijnt langzaam op de videowand.
In 1862 worden haar beschrijvingen officieel erkend door de bisschop, twee jaar later ging zij naar het klooster. Bernadette Soubirous stierf op 16 april 1879 in Nevers aan een longziekte. Zij werd zalig verklaard in 1925 en heilig verklaard in 1933.
“In voortdurende communicatie met Bernadette”
Ze stelde zich Bernadette altijd voor als ‘hemels’ en ‘ver weg’, zegt hoofdrolspeelster Gaia di Fusco in een interview. “Bij nader inzien besefte ik dat zij een meisje met karakter was. Vanaf dat moment ontstond er een voortdurende uitwisseling tussen ons.”
Na Rome zal ‘Bernadette van Lourdes’ in maart te zien zijn in Napels, Bari en Turijn, en andere locaties volgen. Het is de bedoeling dat de musical in 2026 zijn debuut op Broadway maakt. Bovendien zal de film, gebaseerd op de originele Franse versie, in bioscopen in meer dan honderd landen verschijnen, waaronder ook de Benelux.
(Voor meer informatie over de musical, Italiaans: https://www.bernadettedelourdes.it )