-Hilversum/Sittard- Nederland zat gisteravond massaal voor de TV voor de ‘remake’ van Dagboek van een Herdershond, althans dat hoopt men bij KRO-NCRV. Nadat meer dan 75.000 bezoekers vorig jaar de musical ‘Dagboek van een Herdershond’ hadden gezien in het MECC in Maastricht, waren gisteravond de televisiekijkers aan de beurt tijdens een live-uitvoering vanaf het Kloosterplein in Sittard, maar nu zonder publiek.
De eerste reacties verschenen gisteravond al tijdens de ‘live’ uitzending op de sociale media. Van wanstaltig en belediging voor Willy van Hemert tot prachtig, geweldig en ademloos van genoten. Het blijft een kwestie van smaak.
3 soorten kijkers
Er waren gisteravond drie soorten kijkers. Allereerst de kijker die de serie van Willy van Hemert in de jaren 70 van de vorige eeuw heeft gezien. Dan de kijker die de voorstellingen in het MECC te Maastricht bezocht en tot slot de jongere generatie, die ver na de jaren 1970 is geboren en de serie dus niet kent.
De makers brachten een tweeënhalf uur durende musical terug naar anderhalf uur tv. Daarbij werd het verhaal wel hier-en-daar geweld aangedaan. Kapelaan Erik Odekerke wordt nu gespeeld door Thomas Cammaert, die grote moeite heeft het naïeve van acteur Jo de Meyere uit de TV-serie over te brengen.
Pastoor Bonhomme, gespeeld door Jon van Eerd was een absoluut foute keuze, van Eerd is een toneelspeler en geen TV-acteur. Knap dat men de rol van Bertus liet spelen door Nando Liebregts, een acteur met het syndroom van Down uit Boxtel. Dat men één van de grote rollen, die van boer Bonte (destijds gespeeld door Ko van Dijk) achterwege liet is onvergeeflijk. Zo werd het verhaal ook geweld aangedaan, door de plaatselijke financieel noodlijdende bierbrouwer, door een vermogende echtgenote van een schoolhoofd te laten redden. In de oorspronkelijke versie (boek en TV-serie) was dat het werk van boer Bonte.
Live?
Storend was ook het woordje live op het beeldscherm. De oplettende kijker zal zijn opgevallen dat dat niet altijd het geval was. De kijker zag regelmatig vooraf opgenomen beelden, doordat de klok van de Kerk of in de pastorie dan weer op vijf voor twaalf staat, dan op kwart voor acht en dan op de actuele tijd.
Noraly Beyer als zwartwit nieuwslezeres, was dat nu nodig? Ongeloofwaardig….had de oude beelden van het NTS journaal van de plank gehaald, veel geloofwaardiger en goedkoper. Gelukkig is er gekozen voor een grotendeels live-uitzending zonder publiek, hun aanwezigheid zou te verstorend zijn geweest.
Opvallend was de hedendaagse kritiek, die scriptschrijver André Breedland al voor de musical in het verhaal had aangebracht, door KRO-NCRV niet werd gecensureerd. Dergelijke kritiek zou in de 1970er jaren niet mogelijk zijn geweest.
Wat vond U van de uitzending, stem hieronder :
[TS_Poll id=”4″]