Nigeriaanse bisdom verdubbelt het aantal priesters in tien jaar tijd, maar….

Leestijd: 3 minuten
Woensdag 14 augustus 2024 ~16:13 uur ~ Bron: Redactie Kerk/ADN/KNA ~ Beeld: Darius lebok
-Abuja- Wie (ultra)conservatieve Rooms-katholieke media leest, weet dat voor de RK-kerk in Afrika de zon volop schijnt, als het gaat om toeloop van gelovigen en priesters. Wat te denken van het aantal RK- priesters in het Nigeriaanse bisdom Nsukka, dat overschrijdt de 400 met 23 nieuwe priesterwijdingen in augustus. Maar als wij die groeicijfers duiden, lijken er toch wolken voor de stralende zon.
Onlangs kon u op MariaBode lezen dat het Ierse bisdom Dublin slechts één seminarist mocht noteren. Ook in de lage landen en Duitsland is het aantal roepingen ‘dun gezaaid’. Volgens diocesane gegevens heeft het aantal Rooms-katholieke priesters dat in het katholieke bisdom Nsukka, Nigeria, werkt, de 400 overschreden, na de wijding van 23 nieuwe priesters op 10 augustus. In 2013 waren er 195 diocesane priesters en 16 religieuzen
.Dankbaarheid en vreugdeIn zijn toespraak aan het einde van de priesterwijding sprak bisschop Godfrey Igwebuike Onah zijn dankbaarheid en vreugde uit over het toenemende aantal priesters dat in zijn diocese dient. In zijn preek waarschuwde bisschop Onah pas gewijde priesters voor het gebruik van internet en sociale mediaplatforms in hun pastoraat: “Er zijn bepaalde plaatsen die priesters moeten vermijden, bepaalde websites die zij niet mogen bezoeken, bepaalde applicaties die zij niet mogen downloaden en bepaalde netwerken waarmee zij zich niet mogen associëren. Zelfs je kleding moet je heilige roeping weerspiegelen.”

Wie tussen die regels doorleest weet dat deze bisschop op de hoogte is van de ‘Afrikaanse ziekte’, te weten het massaal kijken naar porno en het onderhouden van liefdesrelaties met vrouwen of mannen in de eigen parochie. Hij herhaalde hoe belangrijk het is dat priesters een leven leiden dat hun heilige roeping weerspiegelt, in alle aspecten van hun gedrag.

De bisschop wees ook op een ander probleem bij Afrikaanse priesters: “Priesters zijn geroepen om tussen het volk en God te staan, om namens de kerk te bidden en om de boodschap van God aan het volk over te brengen. Hoewel de verleiding voor priesters om activist/politicus te worden groot is, is hun ware roeping mannen van gebed te zijn, die de gelovigen in heiligheid leiden”, aldus de Nigeriaanse Rooms-katholieke bisschop. In de dagelijkse praktijk blijkt echter dat politieke bewegingen graag goed opgeleide priesters opnemen, zeker de geradicaliseerde priesters.

Priesters voor alle katholieken

Bisschop Onah benadrukte ook de mondiale context van de roeping en herinnerde de 23 diakens die tot priester gewijd zullen worden eraan dat zij niet alleen tot hun plaatselijke bisdom behoren, maar tot de Rooms-katholieke Kerk over de ganse wereld.

De bisschop trok parallellen met de profeet Jeremia, die geroepen was om tot de naties te profeteren, en drong er bij de gekozen priesters op aan hun missie te zien als een missie die de grenzen overstijgt en voorbereid te zijn op de moeilijke taken die hen te wachten staan.

Bisschop Onah vroeg de gelovigen om de nieuwe priesters te steunen met hun gebeden en hen in staat te stellen hun ambt zonder inmenging uit te voeren. Hij sprak zijn dankbaarheid uit aan “de families, de parochiegemeenschappen en al diegenen die hebben bijgedragen aan de vorming van deze jonge mensen, waarbij hij de collectieve inspanning erkende die nodig is om hen voor te bereiden op hun levenslange inzet.”

Dagelijkse praktijk

De dagelijkse praktijk werd door de bisschop in diplomatieke bewoordingen aangestipt. Afrika mag dan een groot aantal seminaristen en priesters voortbrengen, critici wijzen echter graag naar het Europa in de tijd van het rijke Roomsche leven en de overeenkomsten van toen in Europa en die van nu in Afrika. Tal van mannen werden min of meer gedwongen priester te worden om aan de armoede te ontkomen of om het gezin aanzien te geven. Ook wijzen zij op het weer uittreden van opvallend veel seminaristen en priesters. Als redenen worden hier genoemd het verplichte celibaat, homofilie, de verplichting om eventueel naar Europa te moeten en het geringe contact met de eigen familie. Sommigen kiezen er zelfs voor om als predikant verder te gaan bij een evangelicale beweging, om zodoende toch te kunnen huwen. Kortom, niet elke priester is priester voor het leven.