“Er komt een nieuwe generatie mensen aan, die het anders wil”
-Eindhoven- Nederlanders kiezen steeds minder voor een traditionele uitvaart vanuit de Kerk. Nog maar elf procent van de Nederlanders wil de afscheidsviering in een Kerk, Moskee of Synagoge houden. Dat blijkt uit het ‘Nationaal Onderzoek naar de Dood’ dat de landelijk werkende uitvaartverzorger DELA uit Eindhoven liet doen. “Er komt een nieuwe generatie mensen aan, die het anders wil”, vertelt Joy van Delft van DELA.
Mensen kiezen steeds meer voor cremeren. De traditionele uitvaart ‘sterft’ uit. In het Katholieke Brabant zijn de cijfers zelfs nog lager dan de landelijke 11 procent, daar kiest nog slechts 4 procent voor een uitvaart vanuit de Kerk. De oudere generatie die deze uitvaarten nog wilde, is er bijna niet meer.”
Sieraad of een tatoeage
Hoewel Katholieken zich horen te laten begraven, blijken ook hier crematies veruit het populairst, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim zestig procent van de Brabanders wil zich laten cremeren. De voornaamste reden, volgens DELA: “Mensen zijn bang om alleen te liggen op een begraafplaats en dat er niemand meer bij hun graf komt. De generatie van nu vindt dat je overal kunt herdenken. Mensen houden hun geliefde het liefst bij zich. Bijvoorbeeld in de vorm van een sieraad of een tatoeage.”
De doorsnee Nederlander wil duidelijk een andere doorvaart naar het nieuwe leven. 28 procent van de Nederlanders wil het afscheid in een uitvaartcentrum/crematorium. 14 procent wil zelf een locatie uitzoeken waarmee de overledene iets had, zoals een sportkantine of dorpshuis. Laat de nabestaanden het maar uitzoeken zegt 17 procent en vijf procent wil vanuit huis afscheid nemen.
Natuurbegraafplaats
Begraven is uit de mode, 61 procent wil zich laten cremeren en een kleine 28 procent kiest voor een begrafenis, waarbij de natuurbegraafplaatsen aan een spectaculaire opmars bezig zijn. “Men heeft geen zorgen over een steen of onderhoud en het is echt een eeuwige rustplaats. Men wordt één met de natuur,” aldus DELA.
Duurzaamheid
Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Een elektrische rouwauto, een (bio)kist van paddenstoelen of een digitale rouwkaart worden al gebruikt. Een kist gevlochten met Nederlandse wilgentenen. Gevuld met wol van schapen die op een Nederlands heideveld hebben gegraasd.”
Een rondje langs andere uitvaartverzorgers geeft eenzelfde beeld als bij DELA. Een uitvaart wordt steeds trendgevoeliger. Maar ook de hoge kosten spelen een rol volgens meerdere uitvaartbedrijven. Zo lopen de kosten van een Kerkmis al gauw in de honderden Euro’s, dat geldt ook voor een advertentie in een krant, daar ben je al gauw 500 Euro voor kwijt, of zoals een nabestaande ooit zei: “om dood te gaan, daar hoef je niets voor te doen, behalve diep in de buidel te tasten”.