- Interventies op spoeddiensten die verband houden met het gebruik van cannabis in 13 jaar tijd met 475 procent gestegen
- Onderzoekers spreken over “zorgwekkende toename”
- Cannabis is legaal in Canada sinds 2018
-Brussel- Sinds de legalisering van cannabis in Canada is het jaarlijkse aantal ziekenhuisbezoeken dat verband houdt met cannabis flink toegenomen. Mogelijk speelt ook groter bewustzijn een rol.
In 2018 legaliseerde Canada het gebruik van cannabis in het hele land. Nu blijkt uit een studie van The Ottawa Hospital, het Bruyère Research Institute en het Institute for Clinical Evaluative Sciences (ICES) dat interventies op spoeddiensten voor verkeersletsels die verband houden met het gebruik van cannabis in dertien jaar tijd met 475 procent zijn gestegen.
De studie onderzocht verkeersongevallen met letsel bij 947,604 mensen tussen 2010 en 2021 en keek daarbij naar de veranderingen sinds de legalisering en commercialisering van cannabis sinds oktober 2018.
Belangrijke rol
“Onze bevindingen wijzen op een zorgwekkende toename van het aantal bezoeken aan de spoed, de betrokkenheid van cannabis bij verkeersongevallen in de loop van de tijd, en de scherpere pieken sinds de legalisering”, zegt hoofdauteur Daniel Myran, huisarts en medewerker van het Bruyère Research Institute. “Omgekeerd nam alcoholbetrokkenheid bij de bezoeken aan de spoed voor verkeersletsel niet toe in de onderzoeksperiode. Dat suggereert dat de legalisatie van cannabis een belangrijke rol heeft gespeeld in de stijgende percentages.”
De legalisering van niet-medische cannabis in het land ging gepaard met een toename van 94 procent in het aantal visites aan spoeddiensten vanwege verkeersletsel door cannabis. De daaropvolgende fase van commercialisering, die samenviel met de covid-19 pandemie, liet een nog grotere stijging zien van 223 procent in de percentages vergeleken met de periode vóór de legalisering.
Vaker getest op cannabis
“De waargenomen toename van letsel in het verkeer als gevolg van cannabisgebruik zou een weerspiegeling kunnen zijn van bredere trends in het rijden onder invloed van cannabis”, stelt Myran. Het onderzoek benadrukt dan ook de noodzaak voor verbeterde preventie zoals gerichte voorlichting.
De onderzoekers erkennen dat het onderzoek met een beperking kampt: na de legalisering was er meer bewustzijn rond de mogelijkheid op meer cannabisgerelateerd verkeersletsel, waardoor er ook vaker op cannabis werd getest. Toch zijn ze van mening dat dit niet de volledige toename kan verklaren.
Ook is er bijkomend onderzoek nodig voor er verregaande conclusies worden getrokken. De studieperiode overlapte immers deels met een daling van het rij- en mobiliteitspercentage tijdens de pandemie.
De onderzoekers vinden de resultaten van hun onderzoek in JAMA Network Open alvast wel reden tot bezorgdheid over een mogelijke bredere toename van het rijden onder invloed van cannabis.