Maar de Nederlandse kunstenaar Ben Mechanicus (58) ensceneert de poppen nu als grimmig kijkende Auschwitz-bewakers, concentratiekamparbeiders in zwart-wit gestreepte pakken en naakte, gedeporteerde joden in de gaskamer terwijl het Requiem van Mozart speelt.
In een bijna 11 minuten durende film toont kunstenaar Mechanicus ‘het hele mechanische proces van de holocaust zoals het was’. Zo verklaart de kunstenaar zijn werk ter herdenking van de bevrijding van het vernietigingskamp Auschwitz, vandaag 27 januari precies 77 jaar geleden. “Zoiets bestaat nog niet voor kinderen”, zegt Mechanicus. Lees verder onder de foto>
Critici wereldwijd spreken schande over de kunstenaar: “Verschrikkelijk, schaamteloos, piëteitloos, hier wordt het bloed van de slachtoffers te gelde gemaakt, lijkschennis. De walging van historici kent alleen nog maar superlatieven. Ook de politiek laat zich niet onbetuigd: “Als het Rijksmuseum dit wil tentoonstellen, dan neemt het als wereldmuseum afscheid van de echte kunst”. Mechanicus heeft zijn werk het Rijksmuseum in Amsterdam aangeboden. Hoewel het museum geen hedendaagse kunst tentoonstelt, toonde curator Harm Stevens belangstelling en was onder de indruk.
Ben Mechanicus legt aan de pers uit: “Het verleden vervaagt. Om te laten zien wat er toen gebeurde, vooral aan de jongere generaties, haalde ik inspiratie uit speelgoed om een van de meest onvoorstelbare afleveringen uit die tijd uit te beelden.” Het bedrijf Playmobil benadrukt dat er absoluut geen sprake is van samenwerking met de kunstenaar.
Christoph Heubner (72), vice-voorzitter van het Internationaal Auschwitz Comité) twijfelt juist aan een geschiedkundige kennisoverdracht in deze vorm: “Je kunt Auschwitz herbouwen met Lego, je kunt de uitroeiing van de mensen herscheppen met Playmobil-figuren: maar waarom? Wat kunnen jonge mensen met dit macabere en bizarre werk, wat een macabere en bizar idee, wat verklaart het hen, wat vertelt het over het onmenselijke lijden en de pijn van Joodse families?”
NOOT: Van het project is een video gemaakt, welke op sociale media inmiddels in omloop is. De redactie heeft besloten deze uit piëteit met de ontelbare Joodse slachtoffers niet te plaatsen.