Agatha werd geboren in Catania op het eiland Sicilië als dochter van welvarende Christelijke ouders. Zij werd gedoopt en als vroom Christen opgevoed. In het jaar 251 had de Romeinse Keizer Decius de landvoogd Tiberius Claudius Quintianus het bevel gegeven de Christenen te vervolgen. Deze Quintianus, die een nogal losbandig leven leidde, was verliefd op de mooie Agatha, maar zij wees hem af. Hij liet haar gevangennemen. Omdat zij niet wilde offeren voor de heidense afgodsbeelden, maar trouw bleef aan haar doopbeloften en haar geloof in Christus, plaatste Quintianus haar in het bordeel van Aphrodisia. Hij wist dat zij veel waarde hechtte aan een zuivere levenswandel. Deze Aphrodisia had negen dochters, die allemaal nog erger waren dan dat zijzelf al was. In hun handen leverde hij Agatha over met de woorden: “Zorg dat zij zich aan mij onderwerpt en ik zal je rijkelijk belonen.” Daarop nam Aphrodisia Agatha bij zich in huis en hield haar 33 dagen lang bij zich. Zij probeerde haar te paaien met prachtige beloften; zij vleide haar. Toen zij merkte dat zij hiermee niet verder kwam, zaten zij dag en nacht achter haar aan. Met een onwankelbaar hart hield Agatha vast aan haar geloof in Jezus Christus. Alle loze vleierijen en alle dreigementen waren voor haar als lucht.
Toen zij voor de rechter moest verschijnen, vroeg deze haar, hoe het kwam dat zij, die van adel was, slavin van Christus wilde zijn. Zij antwoordde: “Voor mij is ten dienste van Christus staan de hoogste adeldom. Mijn heil, mijn geluk is Christus.” Daarop werd zij gemarteld; haar beide borsten werden afgesneden en over heel haar lichaam verminkt werd zij in de gevangenis geworpen. Volgens de legende verscheen daar een oude man (in wie men de Apostel Petrus meende te herkennen) die haar wonden verzorgde en genas. Een paar dagen later werd zij weer voor de rechter gebracht. Die vroeg haar: “Wie heeft jou genezen?” Zij antwoordde: “Het was Christus, de Zoon van God.” En weer werd zij gefolterd. Zij werd over een bed van glasscherven en hete kolen gerold.
Volgens het verhaal is het dan alsof God zelf ingrijpt via de natuur. Een aardbeving deed alle gebouwen op hun grondvesten schudden en een eruptie van de vulkaan Etna dreigde Catania te verzwelgen. Toen sprak zij een kort gebed: “Heer, mijn schepper, sinds de wieg heeft U mij beschermd; U heeft mij genomen van de liefde van deze wereld, en gaf mij het geduld om te lijden: Ontvang nu mijn ziel!” Hierna stierf Agatha aan de gevolgen van de marteling. Zij werd in Catania begraven en door de gelovigen te hulp geroepen telkens als de Etna begon te rommelen. Sindsdien wordt ook tot haar gebeden bij brandgevaar, tegen brand-wonden en lichaamskwalen zoals borstkanker. Zij stierf op 5 februari 251, op welke dag zij ook herdacht wordt door Katholieken en Orthodoxen.
Heiligverklaring en bekendheid
Agatha werd, als een van de eerste Heiligen, niet volgens de huidige procedure Heilig verklaard. In plaats van eerst een Zaligverklaring te ontvangen werd zij onmiddellijk (een jaar na haar dood) Heilig verklaard. De reden tot Heiligverklaring was dat de inwoners van Catania de lava van de Etna konden weren door in een processie rond de stad te trekken. Hierdoor werd ze door Paus Cornelius tot Heilige verklaard. Zij is een van de allereerste Heiligen van de Kerk.
Toen het Christendom in het Romeinse Rijk de staatsgodsdienst werd in 372, gingen de eerste Heiligen een rol vervullen die overeenkwam met die van de bestaande goden en godinnen. Agatha werd toen gelijkgesteld aan Juno, de godin van de vrouwen en de geboorte. De gelijkenissen tussen Agatha en Juno Lucina zijn vrij groot aangezien zij beiden hetzelfde beschermen, namelijk de vrouwen en kinderen. Iuno Lucina betekende breng(st)er van het licht. Agatha bracht ook in zekere mate een verlichting, telkens als zij verscheen werd zij omgeven door vlammen. Dit om het feit dat zij de patroonheilige van het vuur was. In de 4e eeuw nam een Italiaanse Bisschop dit nogal letterlijk en zei dat zij vermoedelijk een vorm van pyrokinese bezat. Dit was het begin van de populariteit van de Heilige Agatha in de Middeleeuwen. Vele Italiaanse ridders die deze geruchten hoorden begaven zich naar de Kathedraal van Catania om een stukje van de beenderen te bemachtigen. Dit stuk been werd in het gevest van een zwaard geplaatst of in het harnas verwerkt, zoals dat in die tijd gebruikelijk was. De ridders dachten dat dit vurige relikwie hen bij zou staan in de strijd. De Kathedraal van Catania, waar haar tombe gelegen is, verkocht voor grote sommen geld kleine stukken bot van haar handen. In de 16e en 17e eeuw kende de Heiligenverering van Agatha een heropleving, vooral in West-Europa, waar enkele gemeenten naar de Heilige genoemd werden, zoals Sainte-Agathe en Sankt Agatha.
In 1977 publiceerde Joan Carroll Cruz een boek getiteld De Onschendbaren: Een studie over de onschendbaarheid van verschillende Katholieke Heiligen en Zaligen. Dit boek bevat korte biografieën van een honderdtal Heiligen en Zaligen wier lichamen als onschendbaar worden beschouwd; waarmee bedoeld wordt dat de lichamen geen groot verval kenden na hun dood en zodoende wordt aangenomen dat hun lichamen onder een goddelijke bescherming staan. In dit boek wordt ook de heilige Agatha vermeld, naast een honderdtal anderen.
Verscheidene personen beweren, vanwege het feit dat de auteur van de legende niet bekend is, dat de legende van de Heilige Agatha deels is verzonnen. De Kerk heeft ervoor gezorgd dat zij permanent een Heilige blijft, ongeacht het bewijs. Een Italiaans theoloog zei hierop: “De moderne wetenschappelijk denkende geest verwerpt het idee van een vulkaan die gestopt werd door God na het bidden van een Siciliaans meisje. Steeds minder en minder wordt opgemerkt dat zij de Patrones is van vele beroepen zoals: metaalbewerkers, verpleegsters, mijnwerkers en alpinistengidsen. Toch zijn wij in onze historische precisie de wonderen en poëzievergeten, en zelfs ons geloof dat wij tot God komen door anderen te helpen, zowel door daad als door in woord (gebed)
Dit zijn de zeven primaire Heiligen. Deze zeven vrouwen worden allemaal genoemd in de eerste Romeinse Canon. Maria Magdalena; Agatha; Agnes; Anastasia;Cecilia;Catharina;Lucia
Agatha wordt ook in het bijzonder door The Military Order of the Collar of Saint Agatha of Paternò (M.O.C.) herdacht. Zij werd Patrones van deze Christelijke organisatie omwille van haar rotsvaste geloof in Christus en haar volharding. Agatha is een van de zeven primaire Heiligen. Deze heiligen worden en werden op vele plaatsen in Europa vereerd, met name in het Middellandse Zeegebied. Wat ook opvalt is dat de meesten uit Italië zelf komen, met uitzondering van enkelen. Allemaal stierven zij de marteldood onder de Christenvervolgingen, behalve Maria Magdalena over wie weinig bekend is. Sommigen van de Heiligen verschenen aan de anderen. Zo verscheen Agatha aan Lucia, die zelf later ook heilig werd verklaard.
Verschijningen óók in Nederland
Tot nu toe zijn er vier verschijningen bekend van de Heilige Agatha, waarvan twee in Nederland. Zij zou meestal verschijnen in de nabijheid van vrome vrouwen. Agatha zou verschenen zijn rond 300 bij Lucia van Syracuse (later Heilig verklaard) om te zeggen dat zij haar leven in dienst van God moest stellen.
Lucia had haar vader al op zeer jonge leeftijd verloren. Haar moeder wilde haar uithuwelijken aan een heiden, maar dit wilde zij als Christen niet. Daardoor bad zij tot God die haar gebeden verhoorde en haar moeder ongeneeslijk ziek maakte. Maar Lucia wilde niet dat haar moeder zou sterven en dus gingen Lucia en haar moeder samen naar de tombe van de H. Agatha om te bidden voor genezing. Hierop verscheen Agatha en zei: “Wilt gij, Lucia, uw gehele leven in dienst van de Heer stellen?”. Hierop antwoordde zij ja en haar moeder werd genezen. Zij wilde echter niet dat iemand wist dat zij de belofte van kuisheid had afgelegd. De stadhouder echter wilde een relatie met haar (niet wetend dat zij haar leven in dienst van God had gesteld). Dit wilde zij niet en hij martelde haar vreselijk maar niets kon haar schaden omdat zij was beschermd door de heilige Agatha. Lucia werd in 304 tijdens de Christenvervolgingen onder keizer Diocletianus door het zwaard gedood.
Agatha zou op het eiland Malta verschenen zijn in 1551. Volgens het verhaal heeft zij Malta gered van een Turkse invasie. Sindsdien wordt zij als de Patroonheilige van Malta beschouwd. Veertien jaar later (1565) belegerden de Ottomanen (Turken) Malta nog eens en weer zonder succes. Na deze aanval besloten de ridders van de Maltezer Orde de verdedigingswerken van het eiland te versterken. In de haven werd een nieuwe versterkte stad gebouwd, Valletta, vernoemd naar de grootmeester van de Orde Jean de la Valette.
Rond de 16e eeuw zou Agatha verschenen zijn op een berg, eigenlijk een heuvel, dicht bij het dorp Leidschendam in Zuid Holland. Zij zou zich enkele ogenblikken getoond hebben aan toevallige voorbijgangers. Later werd hier een kapel gebouwd en van de 17e eeuw tot circa 1810 was dit een populair bedevaartsoord, genaamd de Berg van de Heilige Agatha. Meestal werd er ‘s nachts gebeden omwille van de vele protestanten in de omgeving. In 1795 werd deze bedevaartsplaats een begraafplaats omwille van het feit dat de doden niet meer in de steden mochten begraven worden. In 1810 verviel zijn status als bedevaartsoord omdat het Katholicisme toen meer en meer aanvaard werd en de pelgrims in het openbaar mochten geloven.
Relikwieën van de heilige Agatha
Van de heilige Agatha bestaan diverse relikwieën. Zij zijn over bijna heel (Zuid-)Europa verspreid, maar de meeste rusten in Italië, haar land van herkomst.
Detombe van Agatha met het grootste deel van haar relieken bevindt zich in de Kathedraal van Catania. De sluier van Agatha wordt in de Dom van Catania bewaard. Wanneer de Etna dreigde uit te barsten, gingen de Cataniërs in een processie met de sluier om de stadswallen om zo de stad te beschermen. Deze processie vindt elk jaar één keer plaats, maar wordt soms vaker gehouden wanneer de Etna dreigt uit te barsten. Men gelooft dat door dit ritueel de stad Catania op wonderbaarlijke wijze werd gered van de uitbarstingen van 252 en 1674.
- Het gebeente van de Heilige martelares Maxentia werd samen met een arm van de Heilige Agatha, afkomstig uit de catacomben van Priscilla aan de Via Salaria (Rome) door Paus Paulus V overgedragen aan Groothertog Ferdinand en op de schouders van de Bisschoppen
- in deze kerk plechtig binnengedragen in het jaar 1617 op de 7de mei.
Kerken gewijd aan de Heilige Agatha
In Nederland staat de Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara in Oudenbosch. De kerk werd gebouwd tussen 1867 en 1880 en werd in 1912 tot Basiliek verheven. De kerk is een verkleinde kopie van de St. Pietersker en de St. Jan van Lateranen te Rome. De architecten waren de heren Cuypers en Van Swaay. In Delft was er vroeger een Klooster met als beschermheilige de Heilige Agatha. Het Agathaklooster is tegenwoordig bekend als het prinsenhof.
In België is Agatha de beschermheilige van de rond 1900 gebouwde parochiekerk van Laag-Wilsele. Deze heeft haar naam overgenomen van de oude kapel die eeuwenlang de zondagse parochiekerk was voor de bewoners. De kapel stond aan de Aarschotsesteenweg bij het riviertje de Vunt en droeg de naam Sancta Agatha ad Fontem, vrij vertaald; De Heilige Agatha aan de Vunt. Ook in het Vlaams-Brabants dorp Sint-Agatha-Rode is Agatha de Patroonheilige; zij staat daar in de middeleeuwse kerk in het groot afgebeeld. Ten slotte zijn in bijna alle plaatsen waarvan Agatha de beschermheilige is kerken aan haar gewijd.
Festiviteiten rond de Heilige Agatha
Van 3 tot 5 februari wordt de grootse processie ter ere van Agatha gehouden in heel Sicilië. Tienduizenden mensen komen om mee te doen aan de processie. Vooral in Catania wordt dit feest uitbundig gevierd. De processie begint aan de Kathedraal, waar vier mannen de relieken van Agatha dragen (zie foto rechtsonder) (het is een eer om deze relieken te mogen dragen). De processie wordt geleid door de plaatselijke Clerus.
De liedteksten variëren afhankelijk van de lokale tradities en de Baskische dialecten. In 1937, tijdens de Spaanse burgeroorlog, verscheen een Spaanse versie van het lied, die het Sovjetschip Komsomol prees. Het schip zonk met aan boord Sovjetwapens die bestemd waren voor de Tweede Spaanse Republiek.
In de Spaanse stad Segovia wordt de Heilige Agatha gevierd in de wijk Zamarramala op de zondag het dichtste bij 5 februari.
In Frankrijk, in het Bourgondische plaatsje Curgy vroegen moeders om voldoende moedermelk. Daartoe offerden zij haar hun ceintuur (symbool van maagdelijkheid) en hun bruidsboeket. In Lotharingen is Agatha ook patrones van de spinsters. Op de vooravond van haar feest kwamen de spinsters bij elkaar, hielden een avondwake, die besloten werd met een maaltijd van zoete gierstepap. Er werd bij gezongen en gedanst. Jongens hadden geen toegang. In de Vogezen lieten de vrouwen in de plaatsjes Arry,Vecoux en Thillot hun linnen weefsels zegenen; naar verluidt hadden ze een heilzame werking wanneer ze op een pijnlijke borst werden gelegd.
Een gebed op voorspraak van de Heilige Agatha:
- Heer, wees ons genadig
- omwille van de Heilige Agatha,
- die haar leven aan U heeft toegewijd
- en in de marteldood voltooid.
- Verhoor ons op haar voorspraak,
- want zij is U altijd dierbaar
- omwille van haar moedige geloofsbelijdenis
- en haar zuiver leven.
- Door Christus onze Heer. Amen.
Naast vele gebeden, religieuze gedichten en (bekende) weerspreuken in gans Europa wordt zij ook geciteerd in het Martyrologium Hieronymianum, een op de naam van de Heilige Hiëronymus gestelde lijst van Christelijke martelaren, die werd samengesteld in de zesde eeuw. Ook de bekende Italiaanse theoloog Jacobus de Voragine schreef haar hagiografie neer in zijn boek, de Legenda Aurea. Tevens wordt Agatha genoemd in het calendarium van Carthago (circa 530). De 7e-eeuwse Heilige Aldhelm schreef een lofrede over haar, evenals de 9e-eeuwse Patriarch van Constantinopel Methodius. Paus Damasus en de Heilige Isidorus van Sevilla schreven hymnen ter ere van haar. Een andere Heilige, Ambrosius van Milaan, vermeldde haar in zijn teksten over maagdelijkheid, net als Venantius Fortunatus. Een monnik uit de Abdij van Ename bij Oudenaarde, Martijn van Torhout, heeft in 1286 een gedicht over de Heilige geschreven in het Diets met als titel: Sente Aechte. Slechts 700 van de oorspronkelijke 1700 verzen zijn bewaard gebleven. In het West-Vlaamse Tielt werd rond 1409 een soort rederijkerstoneel opgevoerd met als titel De passie van Sente-Aegten. Deze feiten tonen het belang aan van de verering van de Heilige Agatha in de Lage Landen rond de middeleeuwen.
Kunst
Mentem sanctam, spontaneam, honorem Deo et patriae liberationem”
(“Uw heilige genade, die God eer heeft bewezen en het vaderland gered heeft.”)
Beschermheilige
Zoals vele Heiligen is ook Agatha van vele personen en ambten de Patrones. Agatha is primair de beschermheilige tegen vuur en alles wat hieraan vasthangt: brand, vulkanische erupties en andere natuurrampen. Vele brandwondencentra in Europa zijn dan ook naar haar vernoemd.
In haar geboortestad Catania wordt nu nog steeds een processie gehouden met haar sluier om het vuur van de Etna af te weren. Deze stad bleef verschillende keren gespaard bij een uitbarsting van de vulkaan de Etna; telkens schreef men dat wonder toe aan de speciale bescherming van Agatha, met name bij de wonderlijke ontsnappingen één jaar na haar dood en tijdens de grote uitbarsting van 1674. Haar stoffelijk overschot en haar sluier worden bewaard in de Domkerk in Catania. Zij is dan ook beschermheilige van de stad. Ook haar marteling had met vuur te maken, de tangen en andere foltertuigen werden verwarmd opdat zij meer pijn zou hebben. Zij werd ook over een hoop hete kolen gemengd met potscherven gerold. Ook bij aardbevingen wordt tot haar gebeden.
Ook is zij beschermheilige van enkele beroepen zoals de klokkenmakers omdat haar afgesneden borsten op een schaal gelijken op 2 klokken. Vele klokken op Sicilië zijn aan haar gewijd. Deze hebben opschriften zoals: “Sancta Agatha” of zij stellen Agatha voor met haar twee borsten op een schaal. De borsten op een schaal lijken voor andere dan weer op broden, daardoor is ze ook patroonheilige van de broodbakkers. Opvallend is zij ook Patrones van vele vrouwelijke beroepen en kwalen zoals: herderin, vrouwen met borstkanker, onvruchtbaarheid bij vrouwen, pleegmoeders. Tot haar wordt gebeden bij borstkanker of andere borstkwalen, dit omdat tijdens haar marteling haar borsten werden geamputeerd. Toen Quintianus het bevel gaf haar borsten te amputeren zei zij:
Bloost gij niet om dit deel van mijn lichaam te martelen, gij die zelf door de borst gevoed werd?
Quintianus wendde hierop zijn blik van Agatha af en liet de soldaten de straf uitvoeren. Agatha wordt daarom vaak afgebeeld met haar borsten op een schaal.