-LOS ANGELES- (1010WINS) Het is al langer bekend dat de populaire berichtendienst werkt aan manieren om advertenties in zijn app weer te geven. Het bekdn maken daarvan leidde tot grote kritiek en daarom hebben sommige topmanagers WhatsApp zelfs de rug toegekeerd. Nu de grote verrassing: de media melden dat het bedrijf aanvankelijk alle plannen op dit punt heeft uitgesteld, maar niet afgeschaft.
Sinds de berichtendienst is samengevoegd met Facebook, zijn er ook plannen gemaakt om te adverteren bij de chatprovider in de app. Vorig jaar presenteerde Mark Zuckerberg (oprichter van Facebook) zelfs concrete ideeën over hoe dit moet worden gedaan.
Centraal in de overwegingen staat het statusgebied, waarin gebruikers, vergelijkbaar met Instagram of Snapchat, foto’s en video’s kunnen publiceren zonder een specifieke geadresseerde te kiezen. En juist tussen deze berichten moet reclame worden geplaatst.
Een blik op de algemene voorwaarden, die pas in augustus 2019 zijn bijgewerkt, laat zien hoe concreet deze plannen waren: “Wij staan u en derden toe, zoals Bedrijven om via WhatsApp met elkaar te communiceren, bijvoorbeeld over informatie over bestellingen, transacties en afspraken, leverings- en verzendmeldingen, product- en service-updates en marketing ”.