Online aankoop verzorgingsproducten licht toegenomen
59 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest online gekochte producten. Dat was ook al zo in eerdere jaren. 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar, net zo veel als in 2023. Verder kocht ruim een kwart online cosmetica en sportartikelen, vergelijkbaar met een jaar eerder. Ruim 20 procent kocht meubels, woonaccessoires, verzorgingsartikelen of etenswaren. Vergeleken met 2023 is de aankoop van verzorgingsartikelen toegenomen.
Meer computersoftware of upgrades online gekocht
Van de 12-plussers kocht 49 procent films of series via een streamingdienst, of als download. Dat is vergelijkbaar met 2023. Het online afsluiten of vernieuwen van internetabonnementen nam toe van 44 procent in 2023 naar 49 procent in 2024. Ook kochten meer mensen computersoftware of upgrades, en andere betaalde apps dan een jaar eerder. Lees verder onder de afbeelding>
Meer online aankoop vervoerbewijzen en boekingen accommodaties
Het online kopen van bus- of treinkaartjes, vliegtickets, of een taxirit is sterk toegenomen: in 2024 kocht 35 procent van de 16-plussers een vervoerkaartje of taxirit online, een jaar eerder was dat 26 procent.
Ook het online boeken van een vakantieaccommodatie van een particulier (zoals via Airbnb of Huizenruil.com) is sterk toegenomen, van 7 procent in 2023 naar 17 procent in 2024. Ook boekten meer mensen een hotelkamer of andere vakantieaccommodatie online bij een bedrijf, zoals een hotel, reisbureau of Booking.com.
Online kopen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2024 kocht 94 procent van hen online goederen of diensten. Van de 75-plussers deed 41 procent online aankopen, vergelijkbaar met een jaar eerder. De toename was het grootst onder 65- tot 75-jarigen; in 2023 winkelde 64 procent van hen online, in 2024 was dat 73 procent.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en die blijkt niet meer bij de fysieke winkels te liggen. Een zorgelijke ontwikkeling voor de middenstand.